Dat is dan 65 euro alsjeblieft… En dan maar hopen dat mensen niet gillend wegrennen of beginnen te lachen. Als je net start als ZZP’er is het even wennen om “jezelf te verkopen”. Want ja, welk prijskaartje hang je aan jezelf? Ben jij ook ZZP’er? Ik ben zo benieuwd hoe JIJ dit hebt aangepakt. Laat het me vooral weten in de reacties. In deze blog neem ik je in ieder geval mee in de totstandkoming van míjn uurtarief als copywriter/tekstschrijver.
Vorige keer…
In mijn vorige blog vertelde ik over de stap naar het ondernemerschap. Een fan-tas-tische beslissing waarvan ik nog steeds hele fijne kriebels in mijn buik krijg als ik eraan denk. En als iemand me vraagt naar STUDIO CEE kan ik mijn enorme grijns maar moeilijk verbergen. “Goh, voor jezelf gestart zag ik?”, “Ja, klopt!”, *Grijns, grijns*. Ik denk dat je me dan letterlijk 5 centimeter ziet groeien en glimmen van trots.
Hoe bepaal je je verdienmodel?
Kijk, doen wat je het liefste doet is natuurlijk heerlijk. Maar er moet ook gewoon geld verdiend worden. Ik tenminste wel. Maar hoe bepaal je dan een verdienmodel en bijbehorend uurtarief als ZZP’er? Eerlijk gezegd, geen idee… Ik ben gewoon begonnen in Excel. Kosten onder elkaar gezet. Bedenken hoeveel uur ik wilde werken (12-20 uur… hahaha! Lekker naïef Charlotte ;)) en wat voor “salaris” ik mezelf iedere maand wilde toekennen. Wederom, lekker naïef. Tja, startende ZZP’er hè?
Hoe bepaal je dan een verdienmodel? Eerlijk gezegd, geen idee…
Lekker benchmarken
Daarna ben ik gaan benchmarken. Want ja, wat betaalt men nu voor een goede copywriter of tekstschrijver? Wat is normaal? In het verleden zat ik wel eens aan de andere kant. De opdrachtgeverskant. Amsterdamse bureaus vragen al gauw 80-100 euro per uur voor een lekker stukje tekst. Maar goed, zij hebben vaak een duur (grachten)pand te financieren. Ik zit hier gewoon in mijn verbouwde garage. Dat scheelt.
Dit is het gemiddelde uurtarief van een ZZP copywriter
Mijn uitgebreide zoektocht naar copywriterstarieven leerde me dat veel conculega’s een tarief hanteren ergens tussen de 50 en 75 euro per uur. Uitschieters naar boven én beneden daargelaten. Twee dingen vielen me op.
1. Het was niet eenvoudig tarieven te vinden. Waarom doen mensen toch zo moeilijk over het benoemen van hun uurtarief? Je wilt potentiële klanten niet meteen afschrikken door je tarief duidelijk te benoemen op je site? Wil je ze dan wel afschrikken als ze eenmaal contact met je opnemen? Of zak je dan ineens drastisch met je prijs?
2. Uitschieters naar boven snap ik. Vraag en aanbod. Oneerbiedig gezegd: wat de gek ervoor geeft, toch? Maar ik blijf me afvragen hoe tekstschrijvers zichzelf betalen als ze hun opdrachtgevers 25 euro per uur factureren. Hoe zit het dan met verzekeringen, pensioenopbouw, aanschaf van benodigde licenties, investering in jezelf en je bedrijf? Misschien mis ik iets, maar uit zowel de benchmark als mijn financieel plaatje bleek dat een uurtarief van 65 euro het meest werkbaar is voor mij.
Waarom doen mensen toch zo moeilijk over het benoemen van hun uurtarief?
Dit kan beter
Oké, dan staat je uurtarief en kun je iets preciezer gaan rekenen. Het financieel plaatje paste ik hierop aan, breidde ik uit. En eerlijkgezegd, voor een alles behalve bèta, was ik hartstikke trots op mijn Excel-sheet. Tot mijn neef – accountant/risk manager/financial controller – er een blik op wierp. Dat ging ongeveer zo:
Heb je hieraan gedacht? – Hmm… nee?
En dit? Wat is dit? – Nou, dat zit zo…
Dat kun je veel praktischer doen. Wacht ik ga er even mee aan de slag.
In no-time kreeg ik een onherkenbaar, prachtig en professioneel Excelsheet terug. Thanks neef! Conclusie van de expert: een solide plan, een reëel uurtarief, maar ik moest echt uitgaan van meer declarabele uren. Niet te voorzichtig of pessimistisch denken. Gewoon doen. Werken!
Een goede copywriter verdient zichzelf terug
Kijk, daar krijgt de burger moed van. En ja, het zal voor sommige ondernemers even schrikken zijn, een uurtarief van 65 euro voor tekst. Maar ik geloof heilig dat een goede copywriter/tekstschrijver zichzelf terugverdient. Mijn motto is dan ook: met goede copy maak je van een geboeide lezer een betalende klant. En van de marge die je pakt dankzij die extra klandizie kun je met gemak een goede copywriter betalen. Echt!
Dankzij die extra klandizie kun je met gemak een goede copywriter betalen. Echt!
It costs that much…
Voor ondernemers die dat anders zien moet ik altijd denken aan deze TikTok-trend. Korte video’s waarin ondernemers de bewerkelijkheid van hun (hand)werk laten zien, begeleid door een liedje met de volgende tekst:
It costs that much ‘cause it takes me f*cking hours.
It costs that much ‘cause I don’t have superpowers.
You need to pay for my skills, ‘cause exposure doesn’t pay the bills.
It costs that much ‘cause it takes me f*cking hours.
En eigenlijk nóg leuker zijn de TikTok-filmpjes die daarop volgden. Zelfde strekking, zelfde liedje, maar dan een iets andere tekst:
It costs that much… ‘CAUSE I SAID SO! 😉
Hoe ben jij tot jouw uurtarief als ZZP’er gekomen?
Ben jij ook (net begonnen als) ZZP’er? Hoe heb jij dit aangepakt? Hoe ben jij tot jouw (uur)tarief gekomen? Ik ben hartstikke benieuwd! Stuur me een appje of een berichtje via de contactpagina.
Enthousiaste groet, Charlotte
PS: Benieuwd naar mijn tarieven? Die vind je gewoon hier. Uitgedrukt in euro’s. Wel zo transparant!